O Ηλίας Μαστρομηνάς ίδρυσε το 1984 το αρχιτεκτονικό γραφείο Mastrominas ARChitecture, αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου και την Αρχιτεκτονική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Με γραφεία στην Κω και την Αθήνα, υπογράφει τον σχεδιασμό ξενοδοχείων, κατοικιών αλλά και επαγγελματικών χώρων με κύριους σχεδιαστικούς στόχους την ένταξη στο περιβάλλον, τη λειτουργικότητα, την απλότητα των μορφών, την ερμηνεία της ζωής του χρήστη και παράλληλα την ενσωμάτωση χαρακτηριστικών όπως η θέα, ο προσανατολισμός, ο ήλιος και ο αέρας.
Ποιες διαφορές θα εντοπίζατε στην προσέγγισή σας στη διάρκεια της επαγγελματικής σας πορείας;
«Η πρώτη περίοδος είναι επηρεασμένη από την αρχιτεκτονική του Άρη Κωνσταντινίδη και του ζεύγους Αντωνακάκη. Σύντομα όμως, παρασύρομαι από τους μορφολογικούς ακροβατισμούς του μεταμοντέρνου κινήματος που, ευτυχώς, εγκαταλείπω και επανέρχομαι στις αρχές του μοντερνισμού στις οποίες είχα αρχικά εκπαιδευτεί. Τα έργα του Mies van der Rohe και τα πρώτα έργα του Βαλσαμάκη αποτελούν τα πρότυπά μου. Παράλληλα, η συνεργασία με τους ISV, για τη μελέτη τεσσάρων ξενοδοχειακών έργων, ήταν δυναμική και δημιουργική και θεωρώ ότι υπήρξε σταθμός στην αρχιτεκτονική μου πορεία. Όσο περνάει ο καιρός, τόσο περισσότερο πιστεύω στην απλότητα και την καθαρότητα των μορφών, αποφεύγοντας τις ακρότητες που ενδόμυχα προβάλλουν το Εγώ του αρχιτέκτονα».
Η εξέλιξη της κατασκευαστικής τεχνολογίας ή των υλικών είναι κομμάτι και της εξέλιξης του αρχιτέκτονα;
«Την τεχνολογία οφείλει να την παρακολουθεί κανείς. Αν και ζούμε σε μια χώρα που δεν έχουμε ούτε την οικονομική δυνατότητα ούτε την τεχνογνωσία για να επικεντρωθούμε σε αυτά. Για παράδειγμα, τα εμβληματικά κτίρια της Zaha Hadid, τα οποία αποτελούν τοπόσημα, είναι βασισμένα σε 3d προγράμματα, ενώ η υλοποίησή τους απαιτεί, εκτός από υψηλά budget, τη χρήση υψηλής τεχνολογίας. Αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η αρχιτεκτονική, όπως όλες οι τέχνες, εμπεριέχει και το στοιχείο της “κλίσης”, η οποία καλλιεργείται και προάγεται με σκληρή δουλειά».
Οι βραβεύσεις πώς λειτουργούν στην αρχιτεκτονική;
«Η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για απολύτως αντικειμενικά κριτήρια, ειδικά όταν πρόκειται για ζητήματα που εμπεριέχουν ιδεολογία και αισθητική. Παρόλα αυτά, σε όλα τα βραβευμένα έργα θα εντοπίσει κανείς ενσωματωμένες ορισμένες από τις βασικές αρχές της αρχιτεκτονικής. Τις βραβεύσεις πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε με ταπεινότητα αλλά και ως ώθηση για περαιτέρω διερεύνηση και βελτίωση».
Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε κάποια από τα έργα;
«Το πρώτο μου πραγματοποιημένο έργο που έκανα ενώ ήμουν 3ετής φοιτητής – μια πολυκατοικία της οικογένειάς μου είναι βασισμένο στην αρχιτεκτονική του Άρη Κωνσταντινίδη. Είναι ένα έργο που ακόμα μου αρέσει. Η ανακαίνιση του Xenia στην Κω σήμερα Kos Aktisπου πραγματοποίησα σε συνεργασία με τους ISV, σηματοδοτεί για μένα την αλλαγή πορείας με την επιστροφή προς μια πιο ποιοτική αρχιτεκτονική. Το τελευταίο έργο Casa Cook Kos είναι άλλο ένα ορόσημο στην πορεία του γραφείου, το οποίο δηλώνει την επιθυμία μου να προχωρήσω σε πιο βαθιά διερεύνηση της αρχιτεκτονικής. Στον νέο χώρο μας στην Αθήνα, στοχεύουμε μέσα από την έρευνα αυτή με ομάδα νέων αρχιτεκτόνων, να μετουσιώσουμε την αποθησαυρισμένη εμπειρία σε νέες ιδέες».
Ιlias Mastromnas founded Mastrominas ARChitecture in 1984, after completing his studies at the Polytechnic of Milan and the School of Architecture of the Aristotle University of Thessaloniki. With offices in Kos and Athens he has put his signature on hotel design, residential and business with integration into the enviroment, fuctionality, simplicity of forms, interprehation of user’s life and integration of features, such as view, orientation, sun and air, as his main design objectives.
What differences would you pinpoint in your style during your career?
“The first period is influenced by the architecture of Aris Konstantinidis and Antonakakis couple. Quite soon, however, I was fascinated by the morphological acrobatics of the postmodern movement which, fortunately, I abandoned and returned to the beginnings of modernism that I was initially trained for. Mies van der Rohe΄s works and the first works of Valsamakis are my models. At the same time, working with ISV on four hotel projects was a strong and creative experience and I think it has been a milestone in my architectural career. As time passes, I tend to believe more and more in the simplicity and purity of forms, avoiding the extremes that the ego of the architect intimately projects.“
Is the development of construction technology or materials part of the architect’s evolution?
“Technology should be monitored, despite the fact that we live in a country that has neither the financial capacity nor the knowhow to focus on them. For example, Zaha Hadid’s emblematic buildings, which are landmarks, are based on 3d programs, and their implementation requires, in addition to high-budget, the use of hi-tech. But we should not forget that architecture, like all arts, also contains the gift of natural inclination which is cultivated and promoted with hard work.
“ How important are awards in architecture?
“The truth is that it is difficult to talk about absolutely objective criteria, especially when it comes to issues involving ideology and aesthetics. Nevertheless, in all award-winning projects, some of the basic principles of architecture will be embedded. Awards must be received with humility but also as the impetus for further exploration and improvement. “
Could you pick out some of your works?
“My first work was when I was a 3rd year student - a block of flats for my family - is based on the architecture of Aris Konstantinidis. It’s a work I still like. The renovation of Xenia in Kos - today Kos Aktis - which I did in cooperation with ISV, marks for me the change of course and a return to architecture of quality. The latest Casa Cook Kos project is another milestone for our office, which indicates my desire to move on to a deeper exploration of architecture. In our new offices in Athens, with a team of young architects, we aim through the research of architecture, to transmute the accumulated experience into new ideas.